‘Edukey voor kinderen’ ‘is een vereniging zonder winstoogmerk, christelijke organisatie zonder politieke voorkeuren. Het werd opgericht door Peter F. Muganda om onderwijs en basisbehoeften te bieden aan kansarme kinderen, straatkinderen en andere kwetsbare groepen.
‘Als een van de oprichters, heb ik altijd met het idee rondgelopen met deze visie om middelen te vinden om meer arme kinderen te helpen meer in het bijzonder in een ontwikkelingsland zo als Oeganda waar ik ben geboren en getogen in harde en slechte levensomstandigheden.
Ondanks dat er vele andere organisaties reeds hulp verlenen aan de genoemde kwetsbare groepen zoals vermeld, realiseren we ons de behoefte er nog steeds is aan kleine organisaties als de onze om binnen de gemeenschap een enorm verschil maken. Om deze grote droom te vervullen, zullen er verschillende benaderingen moeten worden gedaan, zo dat dat veel van de kinderen niet onproductief blijven of afhankelijk van de organisaties die hen helpen tot een bepaalde leeftijd. Wij van Edukey for Kids hebben voornemen om een andere benadering toe te passen.
De kinderen die wij zullen helpen gaan naar school, leren vaardigheden en krijgen meer ruimte zodat hun ideën en dromen worden geëerd en overwogen. Door dit te doen, geloven wij, dat het innovatieve generatie kan creeren dat met ideën komen die hen en anderen uit de armoede zullen helpen.
Wij denken dat als er geen verandering komt de chronische armoede waarin de kinderen leven nooit zal worden beëindigd. We hebben veel van deze opgegroeide kinderen gezien die nog steeds moeten nog worden geholpen, zelfs op oudere leeftijd. Wij weten dat het niet zo makkelijk zal zijn, maar laten we onze rol spelen en de minder bevoorrechte helpen en hen te leren hoe moeten vissen in plaats van vis te geven. Deze uitdagingen zullen niet worden opgelost als we onze kinderen naar de gewone scholen in de buurt sturen.
Het is ons ter ore gekomen dat veel scholen in Oeganda zijn die niet langer goed onderwijs geven als ze zouden moeten. Officieel werd universeel basisonderwijs daarvoor de in plaats gesteld. Op papier hoeven de kinderen niet te betalen om basisschool onderwijs bij te wonen. Maar deze stap de dingen meer problematisch voor de meeste arme. In Uganda hebben alle kinderen die naar school gaan, uniformen en ze moeten een groot aantal materialen meenemen naar school om de (de overvolle) lessen bij te wonen. Deze materialen omvatten; zeep,tientallen boeken en soms zelfs zakken cement. Zoals u zich kunt voorstellen, kunnen veel kinderen uit arme gezinnen dit niet veroorloven en veel kinderen wonen ver van waar de scholen zijn gevestigd. Ze reizen mijlenver om lessen bij te wonen. Zoals u zich kunt voorstellen tegen de tijd dat de kinderen op school komen zijn ze al uitgeput. Als gevolg van zware omstandigheden. Wegens de harde omstandigheden die deze kinderen meemaken willen wij het mogelijk maken dat sommige van deze kinderen schooluniformen, schoenen hebben en simpele maaltijden tijdens lunchtijd zodat ze zich kunnen concentreren in de klas. We moeten niet vergeten, dat in een klaslokaal zitten met lege magen, het erg moeilijk voor iedereen maakt om zich te concentreren en te onthouden wat wordt onderwezen in de klas.
Een ander probleem kwam als gevolg van de invoering van het algemeen basisonderwijs. Onvoldoende klaslokalen, veel leraren waren niet gekwalificeerd. De scholen werden overweldigd met een grote stroom van leerlingen die onderwijs wilden. Er werden weinig maatregelen ingevoerd voor de basisscholen en middelbare scholen werden geintroduceerd. Eerlijk gezegd, zijn er in de loop van de jaren een aantal wijzigingen aangebracht, maar veel scholen vragen nog steeds naar grondstoffen van arme kinderen. Het probleem van de overvolle klassen is er nog steeds zo kunt u nog steeds 90 leerlingen vinden, zittend onder een boom of als er schoolgebouw beschikbaar is, deze in een klaslokaal zitten waar 20 leerlingen nauwelijks passen .
Edukey for Kids beseft dat het een prioriteit is dat er iets wordt gedaan als een voorbeeld voor een aantal van deze scholen. De aanpak van een aantal van deze problemen is om fondsen te werven om kinderen te helpen naar school te gaan. We willen ervoor zorgen dat we met aantal van deze scholen gaan samenwerken zodat leerkrachten op een of andere manier omgeschoold worden of door hen toegang te verschaffen tot de moderne informatie beschikbaar op het internet. We denken, dat een dit een zeer betaalbare manier is voor een aantal van de leerkrachten om meer moderne en innovatieve manieren van lesgeven te leren en het stimuleren van kinderen op school om aan grotere toekomst plannen te denken.
Kinderarbeid
Als gevolg van een gebrek aan opvoeding en begeleiding zijn veel kinderen die niet naar de straat verdwenen zijn altijd het slachtoffer van kinderarbeid om te overleven.
Deze kinderen worden bij mensen thuis ingezet als house keepers, zware fabriekswerk of op boerderijen etc.
Daar worden ze mishandeld door hun werkgevers, seksueel lastig gevallen in het geval van meisjes en vaak worden ze zwaar onderbetaald en soms ontvangen ze helemaal geen betaling.terwijl ze onderworpen zijn aan zwaar werk, dat absoluut niet geschikt is voor hun leeftijd, ze worden uitgescholden krijgen zware straf, ze worden opgesloten in de huizen.Dit zijn allerlei mishandelingen die deze kinderen ondervinden die besluiten om een goede pad te kiezen.Terwijl andere kinderen worden gezien op de markten zware ladingen van koopwaar mee torsend, verkopen op de straten, water halen, of het vervoeren van personen en goederen op de fiets etc.
Er zijn vele redenen om kinderen onderwijs te laten genieten. Ieder kind heeft recht op onderwijs om al deze obstakels te voorkomen voor de kinderen.Daarom willen wij een rol spelen om dit mogelijk te maken.